
Lady+Lord Macbeth
- Toneel
Bodemloze liefde en blinde ambities
Lady+Lord MacBeth is de tweede samenwerking van regisseur Olivier Diepenhorst en schrijver Tom Lanoye. Eerder regisseerde Diepenhorst Mamma Medea, een bewerking die Lanoye al eerder schreef. Nu werken ze voor het eerst samen aan een nieuwe bewerking van de meest beruchte tragedie van Shakespeare: MacBeth.
Veel bloed, wreedheid en duisternis. Zo staat ‘de Schotse tragedie’ van Shakespeare bekend. Daar voegen Lanoye en Diepenhorst onverwachte elementen aan toe. En zij geven een centrale, drijvende rol aan Lady MacBeth.
In hun jeugd hebben Lady en Lord MacBeth elkaar onvoorwaardelijk trouw gezworen. Hun leven wordt nu echter overschaduwd door een grote tragedie: zij blijven kinderloos. In tegenstelling tot hun vrienden, Lord en Lady Banquo. Die kunnen pronken met een prachtig zoontje, Fleance, dat dol is op zijn oom en tante MacBeth. Zelfs die kinderliefde kwetst de ouder wordende MacBeths meer dan ze tonen.
Lord MacBeth vecht zijn onbehagen uit op het slagveld. Als meest ervaren generaal van koning Duncan vecht hij nog steeds in de voorste gelederen, als een bezetene. Maar de eer die hem na afloop wordt bewezen troost hem niet. En zijn vriend Banquo, allesbehalve een vechtjas, blijft populairder dan hij.
Lady MacBeth zint op een manier om het gapende gat in hun bestaan te vullen. Zij bezweert haar man dat hij meer verdient. Veel meer. En zijzelf ook. De waarzeggers die ze raadpleegt hebben haar een wreed plan ingefluisterd — of was het omgekeerd? Is zijzelf de eigenlijke bedenkster? Samen moeten ze de zwakke koning Duncan uit de weg ruimen. Lord MacBeth heeft als enige recht op de troon. Maar ook hun vrienden Lord en Lady Banquo moeten verdwijnen. Lady MacBeth heeft recht op Fleance. Een zoontje dat zij kan opvoeden tot kroonprins. Beter dan zijn echte moeder het zou kunnen.
Wat een waanzinnig plan leek, wordt een obsessie. Ten slotte gaat het echtpaar over tot de daad. Met desastreuze gevolgen. Ook voor henzelf.
Lady+Lord MacBeth is een meeslepende bewerking, over bodemloze liefde en blinde ambities. En over de pijn - het gemis van wat nooit heeft mogen zijn.
Het koningskoppel wordt gespeeld door Joy Wielkens (tv serie Dertigers) en Alwin Pulinckx (ITA).
Biografieën
Over de cast
Alwin Pulinckx studeerde in 2001 af aan de Toneelopleiding Dora van der Groen te Antwerpen. Van 2001 en 2016 was hij vast verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam (ITA, voormalig Toneelgroep Amsterdam), waar hij in talloze producties te zien, zoals o.a. Kings of War, Romeinse Tragedies en Scènes uit een huwelijk.
In 2017 verliet hij het gezelschap en sindsdien speelt hij in diverse producties zoals bij Het Nationale Theater, Rudolphi Producties en in de voorstelling A Seat At The Table van Black Sheep Can Fly.
Alwin vertolkte ook diverse muzikale rollen bij onder andere de IJ-salon.
Voor tv heeft Alwin o.a. rollen gespeeld in Flikken Rotterdam, Odds, De jacht, Moordvrouw en Tropenjaren. Afgelopen zomer speelde Alwin in The Damned (ITA, regie van Ivo van Hove). Daarna was hij te zien in de met ★★★★★ bekroonde monoloog De Wanen, in regie van Olivier Diepenhorst. "Pulinckx laat je in de ziel kijken. Troostend en bevrijdend." (Trouw).
Joy Wielkens is actrice, zangeres en theatermaakster en studeerde in 2003 af aan de Amsterdamse Kleinkunst Academie. Zij speelde in vele toneelvoorstellingen, (muziek)theaterproducties en musicals. Zo speelde zij de hoofdrol in het toneelstuk: Beneatha’s Place, de muziektheaterstukken Billie!, Dear Winnie en The Mountaintop. In 2013 werd ze genomineerd voor een Musical Award.
Ook speelde ze in series als Van Speijk, Shouf Shouf, Moordvrouw, Heer & Meester, Divorce, CMC, Smeris, Zwarte Tulp en in de films Sonny Boy, Toscaanse bruiloft, Alles is familie, Soof 2 en De Marathon.
Joy maakte drie theatersoloprogramma’s: Sneeuw, Papa was a rollin’ nobody en Negra.
Ze zong op het Nationale Bevrijdingsconcert samen met het Metropole Orkest in 2017.
Momenteel is ze te zien in haar rol als Nora in de succesvolle serie Dertigers.
Over de makers
Tom Lanoye is romancier, dichter, columnist, scenarist en theaterauteur. Hij is een van de meest gelezen en gelauwerde auteurs van zijn taalgebied (Nederland en Vlaanderen), en kind aan huis bij alle grote Europese theaterfestivals. Tom Lanoye leeft en werkt in Antwerpen (België) en Kaapstad (Zuid-Afrika).
Olivier Diepenhorst deed de afgelopen jaren (gast)regies bij o.a. Toneelschuur producties, Korthals Stuurman Theaterbureau, Theatergroep Suburbia, Oostpool en Theater Bellevue. Zijn regie van Lichter dan ik (Korthals Stuurman) werd door de Nederlandse Toneeljury geselecteerd als één van de beste voorstellingen van het theaterseizoen 21/22. Najaar 2022 oogstte Diepenhorst veel lof voor zijn regies van de indrukwekkende monologen Een Leven (met Benja Bruijning) en De Wanen (met Alwin Pulinckx).
Credits:
Tekst Tom Lanoye
Regie Olivier Diepenhorst
Spel Joy Wielkens, Alwin Pulinckx e.a.
Meer informatie
Genre:
Toneel
Toegankelijkheid:
Rolstoelplaatsen beschikbaar.
Geen lift aanwezig.
Zaal:
Apollozaal